Lagförslag om marknadsföring av modersmjölkersättning

2kommentarer

Imorgon ska det alltså röstas angående ett lagförslag om att man inte ska få marknadsföra modersmjölkersättning i Sverige..

Om ni frågar mig så tycker jag att detta är total idioti! Varför ska man nu helt plötsligt lagstifta om någonting som (i min mening) kommer att göra det ännu svårare för föräldrar att få rätt och bra information om någonting så viktigt? 

Varför ska föräldrar omyndigförklaras på detta sättet och varför ska man inte få välja själv om man vill amma eller ge ersättning som är ett fullgott alternativ? 

Som ni kanske minns så fick jag för dålig information på bb om mängden mat min son skulle ha vilket resulterade i att han fick i sig för lite mat och inte kunde bryta ner gulsoten ordentligt, detta upptäcktes några dagar senare när hans värden låg precis på gränsen och efter mer mat över natten gick han upp 100g.
Mattheo på bb..

Den information som jag skulle ha fått av vårdpersonal, BVC och liknande har inte funnits att få och jag har istället varit tvungen att söka råd på Facebook och olika forum på nätet. Jag har fått gå på känn från start och rekommendationer av outbildade människor när det hade varit så mycket lättare om företagen i fråga kunde fått informera från start.
"Rådfråga alltid din barnavårdcentral innan du använder produkten"

"Amning är alltid bäst för ditt barn" 


Ska det behöva vara så? 

När det faktiskt är vården som är den ända källan till information för föräldrarna och dom ger fel dosering på mat från första stund så känner man sig sviken! 

Jag vill ha riktig och rätt information! Jag vill att modersmjölkersättning ska få marknadsföras så JAG som förälder ska få välja själv! 

Jag visste inte ens att man kunde välja bort amningen! Detta fick jag höra av min vän när jag var gravid och för mig har det varit det absolut bästa som kunde ha hänt! 

Jag har fått en kontakt med min son som jag nog inte hade fått annars, jag vill inte amma! Jag har aldrig velat amma och jag tänker aldrig amma för att jag inte får den information och det stöd jag behöver! 


Var och en är individer och alla tycker olika, för mig va amning inte nått alternativ och då måste man få chansen att vara påläst om dom olika alternativen som finns idag!

Ha i åtanken att det är 2013 och att vi bor i Sverige där vi har rent vatten! Det finns ingen anledning att lagstifta om något sånt här för "barnens bästa" utan detta handlar rent ut sagt om statistik.

(Ha även i åtanke att detta är mina åsikter och att jag inte talar för alla flaskmatande föräldrar) 
 
Jag ber er därför nu att hjälpa till i min kamp att få rätt information om mat till mitt barn! Hjälp oss flaskmatare att få vara vuxna nog att välja själva. 

Det ända som behövs är ditt namn! Alla kan göra något:) 

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8183&fb_source=message

2 kommentarer

Kajsa ♡

27 Nov 2013 23:25

Att det är så olika, vi fick jättebra information på BB om detta (hur mycket vi skulle öka i mängd per dag osv). Kämpade med att amningen i 10 dagar, nu kör vi bara ersättning och det är så bra (för oss :)) Jättenöjd med bemötandet även på BVC :)

Svar: Gud va skönt att du blev bra bemött och fick rätt information! Så kan det ju också vara givetvis och jag blir så glad när jag hör om såna fall:) men tyvärr förekommer det ju att man inte får information alls också :(

Du hade tur!:)
lannestad.blogg.se

Jennie

28 Nov 2013 09:11

Det är verkligen förjävligt! Och anledningen var bland annat pga att det i e x t r e m t fattiga länder säljs ren Skit av storföretag, vilket givetvis är fruktansvärt för barnen, och att deras vatten är så fruktansvärt smutsigt att barnen blev riktigt sjuka.

Men jag menar vad faaaaan. Här i Sverige är vattnet snuskigt rent verkligen och vi har chans att få enormt mycket information om wrap. Dessutom, om de vill att föräldrarledigheten ska delas på två kan vi ju ändå inte amma längre än ett visst antal månader utan måste sluta över en natt. Precis som du säger, kan vuxna få vara vuxna och få fatta sina egna beslut?!

Det här är bara för att det är kvinnor som ammar, man lägger sig a l d r i g i vården som har med män att göra. Vad Fan ska alla försöka kontrollera kvinnors kroppar för? Det hade ju inte gynnat din son någonstans att ha en mamma med ångest och tårar varje gång han skulle äta.

Och jag är för övrigt ett flaskbarn och jag har inte en enda allergi. De får åtminstone plocka fram hundra procentiga bevis för det ena eller det andra innan VI MAMMOR får bestämma oss. Äckliga politiker... Jag skriver definitivt på :)

Svar: Jag håller med dig helt och fullt på alla punkter :)!
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej