Magtafsare

1kommentarer


Illamåendet har kommit tillbaka, yeeey!...

Migränen har avtagit något men foglossningen och illamåendet är desto värre :(

Någonting som är positivt är att våran lilla skrutt rört massor på sig idag! Hellre att den rör sig hela tiden än inget alls, då vet jag att den lever i alla fall :)!

Idag tänkte jag dela med mig av mina tankar omkring "magtafsare"

Hur kommer det sig att så många tycker sig ha rätt att känna och klämma på någon som är gravid?

Jo visst är det fascinerande att det växer ett barn där inne och man kanske är nyfiken.

Men kan man inte fråga om lov i så fall?
Jag blir riktigt förvånad faktiskt av att så många slänger sig fram när man ses och lägger händerna på magen?!

Det är ju fortfarande MIN mage och MITT personliga space du inkräktar på och även fast det kanske är bebisen som folk vill känna på så kanske inte jag vill dela med mig av den upplevelsen med vem som helst?

Man får dessutom tänka på att vissa tar väldigt illa vid sig för minsta lilla som gravid (jag är en utav dom) och att det kan kännas olustigt och obehagligt att någon tränger sig på hur som helst.

Om någon frågar så kan jag tycka att det är okej. Förutsatt att man frågar på ett bra sätt vill säga.

Det har en bekant som heter Emma som nästan blir helt lyrisk varje gång jag träffar henne, hon frågar snällt VARJE gång om hon får känna på magen och hennes ögon lyser som ett barn på julafton :)! I dessa lägen tycker jag bara att det är roligt när jag ser hur lycklig hon blir :)

Men när folk kommer fram och klämmer hur som helst utan en tanke så blir jag faktiskt förbannad!
Bara för att man är gravid så blir man inte allmän egendom helt plötsligt!
Om man vänder på det tex: skulle du uppskatta om jag kom hem och la mina händer på din mage helt plötsligt?

Det blir helt plötsligt väldigt intimt och jobbigt när någon får för sig att storma fram som en tornado och "inkräkta"

Tänk det lite som att någon står VÄLDIGT nära dig och pratar. Man känner sig trängd!

Dagens slutsats: vill man känna på magen så kan man i alla fall vara respektfull nog att fråga annars får man skaffa sig en egen mage ;)

1 kommentarer

Jennie

17 May 2013 07:43

Jag kunde inte hålla med mer! Fy fan i satan alltså vad folk blir fräcka mot en gravid människa. Vikten, toavanorna, ens ålder och framför allt magen blir verkligen heeelt okej samtal att prata om med en gravid tjej. Vare sig ni känner varandra väl eller inte! Fan alltså vad arg jag blir när folk attackerar min mage! Som du säger, man gör det säkert i all välmening men tänk om jag inte vill att vem som helst ska känna min lillas sparkar? Eller om jag är jätteosäker på mitt utseende och så ska folk helt plötsligt ta i mig och min mage!... Det är absolut snällast att fråga, men inte ens då kan jag säga nej... Tycket inte man ska fråga alls! Det blir jäääkligt många som ska ta på magen till slut - många bäckar små... Och ja mina hormoner har verkligen satt igång de senaste veckorna :@

Svar: Ja det är verkligen helt otroligt va man blir sedd som ett objekt! Jag tycker verkligen inte att det känns okej att dela med mig av min bebis med vem som helst! För mig är det intimt och enbart för dom närmsta.

Visst kan det vara av välmening som man kommenterar men man får ju tänka sig lite för :/
Tillslut blir man less ;)
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej