Tjockis, ätstörningar

2kommentarer


Ordet tjockis har ätit sig in i mitt huvud..

Jag kan förstå att det ordet lätt slinker ur någon när dom ser en gravid kvinna.. Men nu vill jag få er att tänka till en aning.

VARFÖR säger man tjockis till någon som är gravid och är det verkligen okej enbart för den sakens skull?

Jag personligen har fått mer än nog av ordet och har faktiskt intagit en försvarsställning gentemot människor som kallar mig det.
Dels pga att jag faktiskt inte är så stor, jag började på 52 kg och ligger nu på 63.
Jag har alltid legat i underkant när det gäller vikten dessutom.

När jag var mellan 12 och 15 år så tänkte jag väldigt mycket på min vikt, jag utvecklade faktiskt en ätstörning.

Jag gjorde allting jag kunde för att gå ner i vikt och höll mig ständigt i rörelse så att jag inte skulle lägga på mig någonting. Om jag åt mycket någon dag så hände det faktiskt att jag tvingade mig själv att kräkas på kvällen.

Än idag har jag problem med min relation till mat och tar faktiskt väldigt illa vid mig när någon kallar mig för just tjockis.

Visst kan man tycka att man ska kunna tåla det och acceptera det när man är gravid för att det är ett "skämt"..

Men för mig blir det aldrig ett skämt och varje gång någon säger just det ordet så är det någonting i mitt huvud som skriker "gå ner i vikt för helvete"

Jag har fått kämpa med varje kilo denna graviditet, gråtit mig till söms från och till för att jag känt mig så jävla tjock. Dock så vet jag att det är för min bebis bästa så jag skulle aldrig försöka gå ner i vikt!

Däremot så tänker jag väldigt mycket på vad jag äter, jag tycker att det är viktigt att äta mycket frukt och grönsaker istället för godis och läsk tex då det innehåller såååå mycket socker.

Dom flesta kanske anser att man ska vräka i sig så mycket man bara kan när man är gravid just för att man "får" men din bebis mår ju inte bättre för att du trycker i dig MÄNGDER med socker.

Jag kan i varje fall säga att alla mina kg sitter på rätt ställen och jag är såååå glad att jag följer alla kurvor perfekt!

Dessutom så kommer inte min bebis komma ut som en sockerberoende duracell kanin ;)

Vad jag ville komma fram till var i alla fall: kalla ALDRIG någon för tjockis! Det kan göra otroligt mycket skada även fast det är menat som ett skämt!

2 kommentarer

Moa

19 Jun 2013 10:48

Vad glad jag blir som hittade din blogg!
har läst flera av dina inlägg nu och känner att du skriver min tankar typ. Det om att alla ska ta på ens mage hela tiden - varför? hatar när dom ska komma fram och känna på min mage. vem har sagt att dom får göra det? Och speciellt inläggen nu senast om tjockis. håller helt med! tycker det är jätte jobbigt när dom kallar en för tjockis, även om det bara är på skämt. (har haft ätstörningar flera år och till vis del inte helt frisk, man kanske aldrig blir helt frisk heller?) Och att höra ordet tjockis klingar bara jobbigt i mina öron. ungefär som en varningsklocka som går igång. Skulle aldrig banta nu när jag är gravid men det är ändå skit jobbigt att höra det och fel tankar dyker upp.
Samma sak när man säger till någon att man tycker det är jobbigt att gå upp i vikt så är det som att man ska skämmas. Att såna tankar får man inte tänka. jag tycker det är jätte jobbigt att se kroppen förändras (även om jag vet att den gör det för att jag har ett barn i magen) och jag vill så klart att barnet ska växa och må bra! det är ju självklart! men för det kan man tycka det är jobbigt att förändras. men det ska man tydligen inte tycka...
Tack för att du skriver vad du känner! är bra att man ser att fler tänker som en själv. kram

Joanna - mina två hjärtan

04 Jul 2013 18:41

Bra skrivet! Jag hatar det ordet så otroligt mycket.

Tycker det är så elakt att kalla gravida och spädbarn för det, för oftast är de de som får höra det allt för ofta. Som om det skulle vara okej. Nej usch.

Jag har precis som du haft ätstörningar i mitt förflutna.

Svar: Tack :) nej jag tycker verkligen inte att det är okej!
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej