Överväger amning...

7kommentarer


Jag överväger att amma.. Inte för att jag själv vill det egentligen, men för att så många ständigt försöker få mig att ändra mig för att "både mamma och barn mår bäst av att amma"

Detta får mig faktiskt att känna mig som världens sämsta mamma, som att jag skadar mitt barn genom att neka det som är "bäst" för mitt barn för att jag själv inte klarar av det psykiskt.

Jag har fått kommentarer som: "det finns ingen som inte KAN amma, det finns bara dom som är svaga och ger upp", "men kan du inte offra dig för ditt barn? Det är 6 månader av ditt liv, är du så egoistisk" eller "men ditt barn kommer ju vara sjukt hela tiden och kommer inte få den RÄTTA närheten"

Ja när man får höra dessa saker så känner man sig rätt dålig. Jag har ju givetvis frågat Jimmy om han vill att jag ska amma men han säger att jag ska göra det jag känner känns bäst och att han inte tror att det spelar någon roll.

Om jag skulle följa mitt eget hjärta och lyssna på vad jag själv vill så skulle jag inte amma, men vad är väl jag för egoistisk och olämplig förälder som väljer bort amning för min egen skull?

Sen att hela min kropp och mitt psyke skriker NEJ är väl skitsamma :/

Jag har gråtit i timmatal över detta och nu vet jag varken ut eller in.. Jag kanske borde "offra" mitt eget välmående för amningen som är "så" viktig? (jag har vänner som gett sina barn ersättning och det är inget fel på dom barnen)


Inte fan vet jag, känner mig bara allmänt dålig!

Tycker väl inte att jag skadar mitt barn genom att välja ersättning när så många andra barn fått det innan mitt barn.

Lustigt att folk kan acceptera gravida som röker, men så fort man inte vill amma så är man självisk och olämplig som förälder..


Så jävla less på allt!

7 kommentarer

KickaAxelsson

17 Jul 2013 02:04

Fy vad du måste må skit =/ INGET ILLA MENAT.. Tänkte mer på att behövs känna dig "tvingad" till att amma när du nu verka må dåligt över de!
Hur du än gör Kajsa så gör du det för ditt barns skull tänk så. Hur skulle det kännas mellan dig och den lilla om du sitter där och gråter t.ex för du ammar. Okej visst närheten vid amningen är kanon för barnet, men även om du ger flaska får den närhet om du/ni inte bli slöa föräldrar och lägger ner ungen och ger flaska! Tänk inte på vad alla andra vill, tänk på dig och ditt psyke. Amning är billigast och smidigast men flaska funkar ta mej fan lika bra ska du veta! Och har du funderat på att pumpa annars? Finns gör smidig el bröstpump sån hade jag och de funkar tills min mjölk försvann.. Kämpa tjejen, och skit i andra!
Stor kram<3

Svar: Jo ärligt talat så mår jag faktiskt skit över detta :/ jag försöker att inte lyssna på alla dumma kommentarer men det är inte alltid så lätt :(
Men eftersom jag redan pratat med barnmorskan om detta och hon råder mig till att Inte amma så antar jag att jag ska lyssna på henne, (hon vet ju vad hon pratar om) och skita i alla hobby barnmorskor runt omkring. Märkligt att inte alla jobbar på bb egentligen eftersom dom vet så mycket om saken..

Bröstpump känns inte som något alternativ heller direkt :/ då skulle jag nog lika gärna kunna amma, måste ju ändå få igång en fungerande mjölkproduktion.

Jag tror faktiskt att jag skulle känna mig väldigt förtryckt om jag ammade mot min egen vilja..

Om det känns bra på fl så kommer jag givetvis prova men känns det som jag känner just nu så skulle det nog vara som att ha sex mot min vilja. Kanske låter dumt men det är så det känns :/
lannestad.blogg.se

Laina

17 Jul 2013 08:49

Hej vännen! Sluta må dåligt!! Ge tusan i alla dumma kommentarer! Det är så himla sjukt, för så fort man blir gravid blir man allmän ägodel tydligen! Men du är du och inte lik varken mig eller någon annan! Du vet bäst!! Men nu vill jag absolut inte vara elak eller någon annan som tjatar! :P Såg i kommentaren att du ville testa amma på FL . Jag nästan (bara nästan) ber dig att prova amma. I min erfarenhet (alltså min inte din) så var amningen det bästa jag någonsin valt att göra. Men vill inte tvinga dig på något sätt! Men vill inte att du går miste om detta! Ibland kan alla hormoner och människor som säger att så här ska du göra och inte göra bli väldigt för mycket!! Du vet säkert för delar med ammning och att OM du vill prova det vid FL är det på dina villkor! Men utan att försöka tvinga dig till något så skulle jag lyssna på din barnmorska! Men jag skulle även vilja tipsa om att prova så du inte går miste om något! Sen kan du om du känner att detta inte är din grej, kunna säga till alla att jag har testat men att det inte var din grej! Därför så ammar jag INTE!! Jag känner flera som gett ersättning pga olika skäl och de barnen lever och är friska! :)) många Kramar! Finns om du vill ha lust att prata! <3

Tove

17 Jul 2013 09:18

Hej gumman!
Gör som du känner! Jag har inte ens bestämt mig om jag ska amma eller inte. Har väl tänkt prova så får jag se om det känns bra eller inte. Finns så mycket bra ersättning så tror inte det spelar någon roll:) kram Tove

Jessica

17 Jul 2013 09:22

När jag var gravid mådde jag psykiskt dåligt över det mesta. Jag ville inte föda naturligt men fick inte planerat kejsarsnitt godkänt och jag ville absolut inte amma. När jag väl kom till förlossningen så klarade jag att föda naturligt och när jag fick upp min son på bröstet så sökte han själv instinktivt efter bröstet och på så sätt så kom amningen igång av sig själv och det kändes inte alls så vidrigt som jag föreställt mig att det skulle göra. Dessutom har jag astma och allergi i släkten och det kändes i efterhand bra att jag gjort vad jag kan för att skydda honom mot det. Men det är bara du själv som kan bestämma vad som är bäst, så ta det där med amningen som det kommer, tycker definitivt det är värt ett försök på FL :-) Och skulle det inte funka så är det ju bara så men då har du åtminstone gett det en chans.
Lycka till med allt ;-
Kramar

Jeanette

17 Jul 2013 13:40

Försök att inte tänka så mycket .. det kommer att ge sej naturligt , det är jag säker på .. antingen känns det bra eller så blir det som du trott helt enkelt.
Ingen kan ju veta något om saker man för första gången går igenom , det är bara snällt att släppa kontrollen och ta det när det kommer.

Kram :)

Karin

18 Jul 2013 01:01

Strunta i vad alla andra tycker och tänker och gör vad du känner är bäst för dig/er!!!! Jag vet att det är supersvårt att inte lyssna på andra men i slutändan handlar det ändå bara om att du o din bebis o familj ska må bra o det gör ni om du mår bra!! Stå på dig, du vet bäst för din bebis!! Som någon skrev, allt kommer ge sig naturligt... Ta det lugnt o ta det som det kommer!! :)

Karin :)

05 Sep 2013 09:11

Hej! :) jag är ny läsare och diggar din blogg hittills! :) jag har själv 2 barn och har ammat det ena, inte det andra pga jag blev sjuk osv och valde bort det. Och det är OKEJ även om folk är idioter som kommenterar på dumma sätt. Men en sak jag stör mig på är folk som väljer att inte amma och försöker förneka att det är bättre för barnen med amning. Det ÄR bättre, på nästan alla sätt. Och det ska man inte sticka under stolen med! Men det är ju inget som säger att ersättning idag är dålig, för det är den inte :) Men du varken kan (eftersom det finns inget som är MER positivt för barnet med eraättning!) eller ska behöva (!!) försvara varför du inte ammar! :) kram på sig

Svar: Hej :) kul att du hittat hit!
Så som jag har fått det förklarat för mig barnmorskan, BVC och barnläkare så stämmer det inte att barn som ammas inte blir lika sjuka och allergiska som dom som får ersättning.
Barnen blir inte heller socialt missanpassade som vissa påstår.

När jag frågade min barnmorska om hon ansåg att bröstmjölk var bättre än ersättning så tyckte hon att rent praktiskt så var det smidigare med amning men hon hade ingenting negativt att säga om ersättning. Jag väljer iaf att lyssna på vården i det hör fallet :)
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej