Gravida som röker...

2kommentarer


Idag har vi varit hos vår underbara barnmorska. Jag är så himla nöjd med henne och om det är någon som ska gå på mödravården i Motala så rekommenderar jag henne starkt! Hon heter Marie och är en jättego människa :)

Alla värden såg bra ut och sf måttet låg på 31 vilket är normalt men något i underkant för att vara 32 fullgångna veckor! Bebisen låg fortfarande med huvudet neråt men var lite ruckbar så den är alltså inte helt fixerad men huvudsaken är att den stannar så nu :) hjärtljuden låg runt 140 så den var en aning lugnare denna gång till skillnad från förra besöket då dom låg mellan 160 och 170.

Jag blir lika förvånad varje gång när barnmorskan berättar hur duktiga vi är som slutat röka så fort vi fick veta att vi skullens barn. Jimmy slutade faktiskt en stund innan och har sen dess bara feströkt.
För mig var det en självklarhet att sluta den dagen jag blev gravid.
När man bestämmer sig för att skaffa barn så kommer man inte längre i första hand och din kropp är ju inte bara din längre, du ska vara ditt barns källa till näring, blod, syre och så mycket annat!

Du är ansvarig över att din bebis utvecklas som den ska och jag skulle aldrig sluta klandra mig själv om min bebis föddes för liten eller med bestående men för att jag var egoistisk och rökte!
Man kan sluta bara man vill och har motivation och vad är mer motiverande än din lilla bebis? Är verkligen ett beroende och ett nikotin-sug viktigare än att din bebis föds frisk och välskapt?

Jo visst är det många rökare som föder fullt friska barn men det finns även dom som har otur då förlossningen startar för tidigt, barnet föds för litet, moderkakan lossnar osv osv.

Visste ni att varje gång man tar ett bloss som gravid så är det som om du skulle krama åt runt navelsträngen på bebisen och strypa syre och blod tillförsel.

Är det bara jag som tycker att detta är anledning nog till att sluta röka när man väntar barn?

En tanke som slog mig när jag tänkte på detta var: känns det inte väldigt konstigt och fel när man röker och känner sitt barn sparka i magen? Känns det inte pinsamt att gå in på en mack eller butik och köpa cigaretter när man är gravid? Det som förvånar mig mest är att det verkar vara så accepterat nuförtiden! Att folk nästan blir förvånade när man säger att man slutat röka och frågar varför..

Eller dom som säger: men du kan ju röka lite bara? Man måste ju inte sluta bara för att läkarna säger det.

Nej vet ni vad, jag kan för allt i världen inte förstå varför man utsätter sitt ofödda barn för någonting så farligt. Jag kan knappt äta en panodil utan dåligt samvete liksom xD

För inte skulle du väl ge en cigarett till en liten bebis och tända på?
Det är i princip detta du gör när du röker!

Jag antar att jag kommer att få en hel del hetsiga kommentarer men jag står fast vid min åsikt: är man gravid så ska man inte röka! Tack för mig :*
Ha en bra dag mina vänner. :)


http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Tobak/

2 kommentarer

Frida

05 Jul 2013 18:00

Men det är inte alltid så lätt att sluta röka bara för man är gravid. Om jag inte hade slutat på än gång första gången jag vart gravid hade jag haft ett barn som skulle ha blivit 13 år i april. Försvarar absolut inte att röka när man är gravid. Men det är inte alltid lätt att lägga av tvärt

Lotte

09 Jul 2013 17:58

Du har helt rätt och jag är på din sida här. Självklart ska du sluta röka.

Det är ju exakt samma grej som att dricka om inte värre.. Även om du inte slutar på en gång kan du dra ner drastiskt. Och självklart sluta inom de första veckorna.

Svar: Skönt att någon mer än jag tycker att det är självklart att sluta röka :)
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej