Amning, vikt och kläder

4kommentarer


Jag fick verkligen mycket respons efter mitt inlägg om amningen och jag får än en gång passa på att tacka mina fina läsare som skriver så uppmuntrande kommentarer och mail till mig!

Nu har jag bestämt mig för att försöka att inte lyssna på alla andra hobby läkare och faktiskt bara lyssna på vad min bm säger.
Dessutom så vill jag bara inflika att det inte finns någonting som bevisat att amning förebygger mot allergier, det står klart och tydligt på Livsmedelsverkets hemsida.
Dessutom så har jag allergier och jag blev ammad. Jag känner även personer som har barn som både blivit ammade och barn som ätit ersättning och dom märker ingen som helst skillnad i varken intelligens eller sjukdomshistoria i dessa barn.

Dom som skrivit att jag bör amma för bekvämlighetens skull, (slippa värma vatten osv) för mig kommer amningen enbart vara ett hinder i vardagen. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sitta framför Jimmys kompisar, mina kompisar eller ens min egna familj och slänga fram brösten. Löjligt kan vissa tycka men jag har alltid haft problem med att visa mig hur som helst och visat mig inte ens utan bh för min egen syster. Jag ser dessutom inte uppvärmning av mat till mitt barn som någonting jätte jobbigt, vissa ammar och krånglar med att få igång en fungerande amning, pumpar och sparar, pumpar för att kunna gå ut så sambon kan mata osv så jag ser det som att jag inte blir bunden med min bebis vid bröstet 12 timmar om dagen. Jag kan åka och handla ensam om jag vill liksom.


Jag hinner säkert tjuta över detta många fler gånger så jag lämnar det just nu och försöker att fokusera på annat istället.

Vikt tex, många är nyfikna på hur mycket jag har gått upp i vikt och jag startade på 52 kilo och ligger nu på 65,7 kilo. Vilket alltså betyder att jag gått upp 13,7 kilo vilket är ganska normalt.

Mina tuttar har ju växt så in i bomben på dessa månader! Jag hade 70b/70c från början och nu kan jag bara ha 75d och knappt det xD
Mina gamla jeans i storlek 34 och 36/38 är ju bara att glömma och det ligger numera 18 par jeans i källaren och väntar på mig(om jag någonsin kan ha dom igen). Höfterna har ju blivit bredare under graviditeten och dom lär nog inte smalna av xD

Va det gäller mamma kläder så har jag inte köpt några! En enda tröja blev det på Ullared, men i övrigt så har jag använt mina vanliga kläder i så stor utsträckning som möjligt. Alla långa linnen har funkat perfekt och jag tycker att det är väldigt skönt att ha tighta linnen eller tröjor som håller in magen och tuttarna lite när man ska gå mycket, det blir som ett extra stöd.

Leggins är världens bästa uppfinning för övrigt! Det har funkat perfekt och det är snyggt till det mesta! Mjukisshorts och klänningar har också funkat perfekt :)!

Jag är inte en materiell person som shoppar för shoppandets skull, jag köper om jag behöver men nu med tanke på att jag är höggravid på sommaren så känns det så himla onödigt att köpa en helt ny garderob när den jag har funkar.

Nu är det bara 42 dagar kvar och jg längtar nästan ihjäl mig! Men samtidigt är jag totalt livrädd, vem fan är beredd på vad som ska komma? Allting är ju så himla nytt och nu ska jag förstå och tillgodose någon annans behov också! Detta ska bli spännande!

Bf är 29 augusti men jag har mina anledningar att tro att den lille vill komma ut tidigare. Jag tänkte att jag ska starta en liten vadslagning mellan mina vänner och den som vinner får ett litet pris kanske ?:) det vore kul om någon gissade rätt :)

Skönt att vi har både pojk och flicknamn spikade iaf så att vi slipper tänka på det också :)

Ha en bra dag mina vänner för det tänker jag ha :)

4 kommentarer

Felicia, fiffi, filli, filbunken osv;)

18 Jul 2013 18:07

Jag gissar på att den lille kommer den 26e ;) puss

Mikkiiss

18 Jul 2013 18:32

Jag tror skruttungen vill ut 27:e eller 23:e :)

KickaAxelsson

19 Jul 2013 01:19

Fan va bra skrivet Kajsa :)
Lyssna bara på dig själv, hur du än gör klarar du det ;)!

Vad har ni för namn :p?
Och bäbisen tror jag vill ut 18,19,20 augusti.. Och natt tid ;)

Jennie

19 Jul 2013 17:38

synd att du ska behöva försvara dig angående amning. lyssna inte på vad folk pratar om för för- och nackdelar, vad ska man göra åt de kvinnor som inte får igång amningen hur mycket de än kämpar då? - ska man gnälla på dem också? nej folk blir bara galna för att andra aktivt VÄLJER annat än de själva och då måååste de bara argumentera för sin sak, trots att man aldrig själv sagt något negativt om deras val. stå på dig och gör bara som du själv vill :)

jag måste ju gissa på ett senare datum bara för att haha! jag tror den 31:a. bara för att ;)

Kommentera

Publiceras ej