Man måste amma, eller?

4kommentarer

"Läcker som ett såll" har fått en helt ny betydelse.

Jag kan med bitterhet i mitt hjärta berätta att jag nog måste ringa arla och ta värvning då jag sedan några veckor sen börjat läcka mjölk.

Detta med skräckblandad förtjusning...

Bara skräck faktiskt när jag tänker efter!

Här kommer någonting som kanske chockar en del av er. Men jag har faktiskt valt att jag inte ska amma.

Efter noga övervägande, samtal med min barnmorska, mina vänner, min sambo samt bekanta så har jag slutligen tagit steget och vågat säga nej till amning.

Nu ska ni inte tro att jag ogillar folk som ammar, tvärtom så ger jag er en stor applåd och en eloge för att ni VILL amma och tycker att det är jättebra om det funkar. Jag vet att det finns många som kämpar med att amma och jag beundrar verkligen eran kämparglöd, trots såriga bröstvårtor, svampinfektioner, mjölkstockning, en bebis med fel grepp, för lite mjölk osv.

Men ni som fortfarande kämpar ändå är otroligt starka och jag kan inte göra annat än att lyfta på hatten!



För mig däremot så är detta enbart en ångest framkallande faktor som skulle sätta käppar i hjulet för bandet mellan mig och min bebis.

Nu kanske ni tänker "man kan i alla fall prova" eller "dom första veckorna är ju så viktiga att man ammar"

Jag säger inte att jag kommer känna att jag inte vill amma när det väl är dags men i dagens läge vill jag faktiskt inte ens prova, dessutom så är det onödigt att försöka kämpa sig igenom dessa "första viktiga veckorna" om man inte tänkt fortsätta med amningen.

(Jag har alltså hört detta ifrån en legitimerad barnmorska och sitter inte och hittar på någonting)

Amning är för mig mer skrämmande än att föda barn och jag vill inte känna mig som en mjölkkossa och vara den enda som mitt barn är beroende av dom första sex månaderna om jag inte måste.

Jag vill att min sambo ska få lika stor del i detta som jag och anser inte att jag gör någonting fel i att avsäga mig plikten som matkälla för min bebis.

Jag har självklart rådfrågat min barnmorska som inte alls tyckte att mitt beslut var konstigt och hon skrev med en gång in i min journal att jag inte vill amma och därför ska få mediciner som gör att mjölkproduktionen avstannar när jag är på bb.

Det jag tycker är fel dock är att så många mammor som faktiskt väljer ersättning framför bröstmjölk i princip blir nertryckta i skorna av både barnmorskor, andra mammor och personal på bb pga sitt beslut.

Men man har väl rätt att bestämma över sin egen kropp?

Jag fick frågan av en nära vän precis när jag fick reda på att jag var gravid om jag hade tänkt amma.
Mitt svar va: ja, för det måste jag väl?

Varpå han berättade för mig att man inte alls var tvungen att amma och att man har rätt att välja hur man vill göra.

Då lättade ett ton från mina axlar.

Ska man då behöva försvara sitt val?

Från det ena till det andra:

jag tycker ju självklart att man ska få amma sitt barn vart man vill, men jag tycker även att man kan göra detta lite diskret och behöver verkligen inte slänga fram juvren hur som helst för att det anses "naturligt"
När jag sitter och äter någonstans så är jag inte alla sugen på att se någons tuttar uppslängde framför mig. (Nu syftar jag på dessa som slänger fram tittarna och sitter och flashar båda öppet)
Man kan ha en filt/tröja eller någonting över om man är på allmän plats.
Anledningen till att jag drar upp detta är "du kan amma här, gagnamstyle" videon som jag råkade snubbla över på ett forum igår.

Jag kan enbart säga att denna fick mig att känna ännu mer avsmak för amning.

Här är länken om någon vill kolla http://youtu.be/nrLC55I0emw

Nä, jag vågar vägra amning!
Det är helt enkelt inte för alla, och jag är en av dom som helt enkelt inte vill!

4 kommentarer

Sophia

24 Apr 2013 07:34

Håller med dig till 100% - mjölkersättningarna idag är så pass fullvärdiga att det är inte skadligt för bebisar att skippa tutten.!
Sjukligt bara att vården inte alla gånger hänger med i utvecklingen o fortfarande trycker på allt för mkt.. :/
Min första grav -04 var det inte ens på tal om annat än amning - hade skit stora problem med att få den att gå igång plus att ungen va preemie o hade svårt att få rätt teknik (2308g) "Det kommer igång snart - kämpa kämpa!" Efter 6v gav ja upp o gav henne ersättning i smyg då hon gått ner MASSA i vikt (1460g) !!
Andra grav stog ja på mig o sa funkar inte amningen direkt nu heller så blir hon ett flaskbarn och titta; 2v ungefär sen flög ersättningen fram.
Nu när sonen föddes hade jag gett upp o sa Nej.
Typiskt nog så valde mjölken att rinna till utav bara helvete o ja testade att varva vilket funka skit bra tills för bara nån vecka sen. (han är 2 månader nu)

Alla morsor måste vågra trotsa vårdens alla uppmaningar - Våga Vägra Amma om det inte känns 100% ok!

Svar: Gud så skönt med en positiv människa då jag faktiskt väntat mig ordentligt med arg kritik på detta inlägg.
Det hade ju varit skillnad om vi hade levt i ett land där vi inte hade haft tillgång till rent och fräscht vatten, vilket vi faktiskt har nu.

Jag hade faktiskt förväntat mig att få kämpa lite mot min bm i denna frågan och slängde upp mina anledningar som om jag satt som åtalad för mord i en rättssal, varpå hon skrattade åt ni och sa att hon tyckte att jag var den roligaste blivande mamman hon stött på! Jg önskar att alla kunde få ha henne som bm!

Men jag har ju som sagt haft tur, alla inom vården delar ju inte denna uppfattning om att man är en lika bra mamma trots att man väljer bort amning och det är som du säger först nu på senare tid som det blivit någorlunda accepterat.

Synd att det fortfarande finns såna jäkla amningshetsare som i princip skulle kunna jaga någon med högafflar genom taggtråd för att få alla att amma!

Synd att det inte funkade för dig och det är ju verkligen inte lätt om den stackars lilla inte får rätt grepp heller :(
Men jag lyfter på hatten för att du kämpade.
Skönt att du kunnat varva med den Senaste i alla fall!
Men i grund och botten så är ju huvudsaken att alla mår bra och andas!

Jag håller verkligen med dig, det är viktigt att våga trotsa vården och säga vad man verkligen känner!
lannestad.blogg.se

KickaAxelsson

24 Apr 2013 08:01

Min son är ett flaskbarn och det mår varken jag eller han dåligt över!
Man ska göra precis som man känner för de, jag hade inget emot att amma men däremot funka inte amningen för mig, och jag hade inte "ork/lust" till att bråka med en hungrig bebis.
Däremot tjata alltid kärringen på BVC om amningen men inget jag brydde mig om!

Och du kommer inte bli sämre morsa för du inte vill amma :)

Svar: Haha härligt med levande bevis på att barnen överlever i alla fall! Alla dessa läkare som ska tjata har jag inte mycket tålamod med är jag rädd så det lär bli mer än 1 diskussion innan dom ger upp på BVC sen ;)

Huvudsaken är att barnet mår bra, och ingen bebis mår bra av en deprimerad och stressad mamma :)
Tack för uppmuntran :)
lannestad.blogg.se

Madde

24 Apr 2013 13:59

Känner en som har 2 barn ena ammade hon och andra flaskan men hon har märkt bland hennes familj och vänner är barnen som är ammade mer sjuka än de som är flaskbarn så det är inte alltid amning som är bäst. Och du kommer bli en underbara mamma även om du inte ammar för du är en underbar person.

Svar: Jag har också en vän som varit med om samma grej :) amning är inte alltid bättre! Tack så hemskt mycket kära du!<3
lannestad.blogg.se

Mahlin

25 Apr 2013 16:51

Helt klart att du ska välja själv hur du vill göra och jag håller med dig.

Roxanna har alltid fått flaska i princip. Förutom de första två dagarna när BM på förlossningen och BB försökte tvinga henne till bröstet fast hon inte ville.

Hon är inget sämre barn för att hon har druckit ersättning och modersmjölk ur flaska..

Stå på dig! Du vet själv vad du mår bäst av! :))

<3

Svar: Jag älskar dig <3
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej