Förlossningen, hemkomst, bebisnamn

3kommentarer


Det svåraste med graviditeten är nog att förbereda sig mentalt på att våran alien snart faktiskt kommer ut som en människa.

Man ska bestämma vad man vill ha för bedövning, vilken ställning man vill föda i, vad bebisen ska heta och när man vill ha besök första gången.

Självklart är omgivningen sugen på att se den lilla precis när den kommit ut och många har redan nu nästan begärt att få komma och titta så fort vi kommer hem..

Vilket jag faktiskt inte riktigt känner för..

Det alla runt omkring kanske inte tänker på är att man kan förlora väldigt mycket blod under en förlossning, man är ofta väldigt svag och kanske dessutom känner sig väldigt osäker och skör i början.

Till råga på allt så känner ju inte VI vår bebis, det är ju trots allt en egen liten människa som behöver ha sina behov uppfyllda och detta för mig som förstagångsförälder är någonting jag vill lära mig i lugn och ro utan nyfikna ögon.

Så jag har satt en tidsgräns på minst en vecka som jag inte vill ha något besök, och då gäller det såklart både familj och vänner.

Efter det så ringer vi till dom som vi känner att vi vill ha på besök (då gäller kanske en timme) som sen får komma och titta.

Ett dilemma jag har just nu är att vi har två namn förberedda, ett för pojke och ett för flicka.
Men tänk om det kommer ut en flicka eller pojke som inte alls passar med det namnet vi har valt?


Så därför behöver jag nog en plan B.

Jag vill ju ha ett ganska ovanligt men fint namn men det är så jäkla svårt att komma på själv.

Så har du några fina namn på lager så dela gärna med dig :)

Vad gäller hela förlossningen så är jag inte så rädd för själva proceduren, det är faktiskt läkarna och sjukhusmiljön som skrämmer mig mest...

Det mest otäcka är att man inte vet med säkerhet om ens partner kommer att få stanna kvar över natten eller inte..

Jag vill komma hem så fort som möjligt.

Vad smärtlindring beträffar så vet jag inte riktigt hur jag vill göra. Epiduralen är ju både hyllad och hatad.

Någon som har erfarenheter av den?

3 kommentarer

Frida

29 Apr 2013 13:32

Om du är riktig snäll så kan du få ta mitt flicknamn som jag vill ha :) Tintin :) du gör helt rätt i att inga ska komma första tiden och det beror inte bara på att man inte orkar utan att barnen inte ska få RS virus. Linus fick det som spädbarn och önskar inte att någon ska få det han låg på sjukhus i flera dagar med massa mediciner och syrgas vissa stunder.

Svar: Men Frida! Tintin är ju en kille ;)
Jo precis, det är ju så himla onödigt att riskera någonting :(
lannestad.blogg.se

Anonym

30 Apr 2013 13:13

Tintin tänkte jag på redan när Jack föddes .. :)
Det namnet kan användas på både pojkar och flickor , precis som Kim tex.
Jag skulle kunna rabbla upp massor med fina flicknamn , pojknamn är svårare ..
KRAM !! Jeanette

Svar: Jag har svårt att se Tintin som en tjej :pJag håller med dig om att det är lättare med tjejnamn :) killnamn har vi bara ett som vi gillar :)
lannestad.blogg.se

Mikkiiss

01 May 2013 06:44

Epiduralen gjorde min förlossning helt magisk. Hade så ont innan dom satte den och fick ingen sömn men när den var satt så sov jag några timmar så jag skulle orka föda fram iza :)
Folk sa att den gjorde jätteont att sätta och massor men man får bedövning först och sen var det bara som om någon tryckte på ryggen. Gjorde inte ont alls :)

Epiduralen är verkligen något jag rekommenderar :) lustgasen var också en räddare. Då kunde man andas in luften och sen skrika hur mycket man ville genom krystvärkarna :)
Dom två gjorde för mig att det inte gjorde lika ont :)



Svar: Gud va härligt att höra något positivt om ed :) det lutar åt att ta den faktiskt :pOch va skönt att det inte gjorde ont!!

Det är ju helt klart värt det om man kan få sova lite :)
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej