10 idiotiska saker att säga till en gravid kvinna

2kommentarer

 
 
1: "du har inte långt kvar nu va?" Eller "snart dags att klämma ut den där?" I själva verket kanske man har flera månader kvar och blir väldigt sårad av kommentaren trots att den kanske inte var illa menad. 
Istället är det bättre att fråga tex: "hur långt har du kvar nu?" Eller "vilken månad är du i?" En graviditet tar 40 veckor nämligen
 
2: "nämen oj, är du bara i vecka **, då måste det väl ändå vara två där inne?" 
Eller "du ska ha tvillingar va?"
Alla magar ser olika ut beroende på hur man själv är byggd, hur bebisen ligger i magen, om man har barn sen tidigare osv osv, någon kan vara jättestor i femte månaden och någon annan kanske det knappt syns på. Det måste inte vara två bara för att man ser större ut och vissa har små magar även fast dom väntar tvillingar.
 
3. Undvik att kalla någon som är gravid för tjockis varje gång ni ses, detta kan vara menat som ett skämt, men när man hör det dagligen, har hela kroppen full med hormoner och dessutom går upp i vikt och inte känner igen sin egen kropp så börjar man tillslut bara känna sig som en "tjockis" istället för att njuta och vara stolt över sin mage. Andra osmickrande ord du bör undvika: fetto, knubbis, fläskis osv.
 
4: "du får inte göra si, så, äta det eller dricka det osv" :försök inte undervisa någon utefter vad du har hört ifrån andra såvida det inte kommer från en barnmorska. Allting du hör är inte sant, ta reda på fakta innan du börjar slänga ur dig att "jo för det har min kompis sagt" 
Vet du inte själv om detta är sant säg då istället tex: "jag har hört att man inte får äta det här, vad säger barnmorskan?" Påståenden och aggressiva uppläxningar leder endast till ångest och oro (har gjort i mitt fall) och är bara stressande och onödigt. (Alkohol, droger och cigarretter däremot är bra om man säger ifrån om)
 
5: "du vet väl om att du kommer spricka och få sy ihop alltihop" eller "fy vad äckligt att du kommer bajsa på dig" osv är också ett exempel på onödiga och totalt ovettiga kommentarer att säga till någon som ska genomgå en förlossningen, man är orolig och nervös redan som det är och behöver inte få sina mest privata delar diskuterade av någon som inte har med det att göra. 
Tänk på att personen du säger detta till kan känna sig väldigt kränkt och ledsen.
Det är inte okej att diskutera och skratta åt så privata saker (för mig är det ett stort mysterium hur någon kan ta sig denna friheten)
 
6: "du är väl helt galen just nu, arg som fan och känner väl såhär och såhär för det gjorde min vän/mamma/bekanta när hon var gravid" 
Men va bra, då behöver jag ju inte berätta för dig hur jag känner och mår just nu eftersom att du vet exakt hur jag funkar när jag är gravid baserat på någon annan! Tänk lite...
 
7: "du kommer gå upp minst 25kg och efter förlossningen så kommer du se ut som ett russin" återigen, tänk så bra att du vet exakt hur mycket jag kommer gå upp i vikt, då behöver jag inte gå och undra över det... Eller Hur?
 
8: " jag vet precis hur du känner" denna kommentaren får jag ofta ifrån, hör och häpna: singelkillar utan barn!!! Dessa killar har någon gång i sitt liv i smyg blivit gravida, fött barnet och vet nu exakt vad jag går igenom.. Behöver jag säga mer?
 
9: "fan va sliten du ser ut" jo ibland är man trött, det tar på krafterna att ha en liten där inne som suger åt sig all energi. Vissa lider även av illamående, foglossning, migrän osv och då kanske man inte ser så pigg ut.. Försök att inte få det att låta som att hon ser döende ut, försök lägga fram det på ett snyggt sätt om du nu måste säga någonting alls. 
 
10: "tänk på att du äter för två" detta är en myt, man ska äta när man är hungrig och behöver inte pressa sig full med mat till bristningsgränsen. Vissa dagar är man inte lika hungrig och ibland kanske man mår illa. Skuldbelägg henne inte om hon inte har en sked med mat i högsta hugg. 
 
Hoppas detta gjorde er något klokare ;)

2 kommentarer

Therese

21 Apr 2013 18:40

Lustigt att de flesta känner som du gällande allt det här, och sen verkar de glömma bort det totalt efteråt?
Jag skulle aldrig drömma om att kalla nån tjockis, klappa mage, läxa upp etc eftersom jag aldrig glömt hur det kändes :/


/Vägkorsning på FL, också hormonstinn och arg.

Svar: Jag har också lagt märke till att det verkar som att dom flesta "glömmer" hur illa det kändes att höra alla dessa saker. Jag är i alla fall riktigt säker på att jag inte kommer glömma alla konstiga och kränkande saker jag fått leva med sen jag blev gravid.

Jag är oerhört förvånad över att så många blir helt andra människor bara för att man väntar barn.. Jag skulle inte heller få för mig att kalla någon tjockis, klämma på men osv och har aldrig gjort något sånt :) lustigt att vissa tar sig friheter!
lannestad.blogg.se

Anonym

22 Apr 2013 21:44

Du kanske ska ta och byta umgängeskrets istället för att skriva helt onödiga bloggar?

Svar: Du kanske ska undvika min blogg om den känns onödig? :*
lannestad.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej